Met de juiste bewegingen skiën.

 De juiste beweging skiën en hoe deze toe te passen.

Het maken van de juiste bewegingen bij het skiën, maakt het skiën juist zo leuk.

De angsten welke tijdens het skiën soms ontstaan, kunnen zo worden weg genomen, of nog beter voorkomen worden.

Er moeten dan wel de juiste bewegingen van het skiën gemaakt worden of worden toegepast.

Aan een aantal voorwaarden zal wel moeten worden voldaan. Deze zullen wel, al direct vanaf het begin geleerd moeten worden.

De voorwaarden zijn echter zeer individueel, hangen af van de persoonlijke behoeftes, bewegingsmogelijkheden en motivatie.

Wanneer is het skiën leuk of niet leuk.

Wat is de uitdaging van het skiën?

Hoe kunnen we daaraan voldoen zodat de uitdaging een positief effect heeft.

Steeds geconfronteerd worden met mislukkingen is nooit leuk, dus zal de uitdaging een redelijke kans van slagen moeten hebben.

juiste beweging skien

Een van de regels op de piste is:

skiën met snelheid controle.

De snelheid onder controle hebben en houden is van essentieel belang bij het skiën en dat kan, door de juiste skibewegingen te maken.

Hoe schuiner de helling des te harder kunnen we gaan en hoe harder de zwaarte kracht trekt. Let op; er is gesteld kunnen, dus niet dat we dan ook hard moeten gaan.

Skiën zonder zwaartekracht en een schuin vlak is niet mogelijk.

Door de zwaartekracht glijden we naar beneden en hoe steiler de helling des te harder trekt de zwaartekracht ons naar beneden. Deze kracht is persoonsgebonden. Het gewicht bepaalt hoe zwaar of hard er getrokken wordt en hoe hard er gegleden wordt.

De uitdaging kan daarom zijn,

hoe beheers ik de zwaarte(trek) kracht.

Skiën is een spel met de zwaartekracht, de ondergrond, wrijving, de snelheid en druk die hierdoor kan ontstaan op de ski’s en op het lichaam.

Het is dan ook belangrijk om te weten hoe deze zwaartekracht loopt. Dit noemen we ook wel de vallijn.

De vallijn is de lijn waar langs een voorwerp naar beneden komt zonder dat daar verder krachten op worden uit geoefend. Een stuk steen of een bal volgen dezelfde weg als deze boven op een berg worden los gelaten.

Met skiën is dit hetzelfde, staan we op ski’s en houden we deze vlak dan zullen de ski’s ook deze lijn gaan volgen.

De vallijn is de lijn welke richting het dal wijst, dus loodrecht richting het dal gaan we het snelst.

vorm van de skibocht.

Wat moet er gedaan worden om niet te snel te gaan tijdens het  skiën?

Wat zijn de fundamentals of basis bewegingen of uitgangspunten.

Houden we de ski’s haaks op de vallijn op de zijkanten, dan zal er niets gebeuren.

Dit noemen we kanten, de ski’s op de zijkanten zetten. Bij het lopen op een schuin vlak doen we dit van nature. Dan zetten we de voeten ook op de zijkant, min of meer horizontaal.

Houden we de ski’s vlak dan willen deze zijwaarts gaan glijden en zetten we ze weer op de zijkant dan stoppen we weer met zijwaarts glijden. Hoeveel is weer afhankelijk van de wrijving met de ondergrond. Zachte sneeuw of harde ijzige sneeuw. Ook is de houding op de ski’s belangrijk in welke richting we glijden. Wat het zwaarst is, zal als eerste gaan glijden.

Met de juiste bewegingen skiën, is de juiste houding op de ski’s bij het  skiën.

Wat is hier bij de juiste beweging skiën.

De houding op de ski’s is hier wel belangrijk.

Is er meer gewicht op de punt dan gaat de punt eerder naar beneden. Dit is net zoals met een wip, of balans (weegschaal) waar het meeste gewicht is gaat het eerst naar beneden. Dus staan we te veel op de hakken dan zullen we achterwaarts naar beneden gaan. Om zo bij een gladde piste op de rug te belanden. Hier geldt de wet van Newton omtrent de wrijving.

We zien dus dat de houding op de ski’s belangrijk is.

Door de juiste houding en de juiste beweging te skiën kunnen we de richting van het glijden bepalen.

De zijkanten van de ski’s bepalen samen met de vallijn en de wrijving, de snelheid waarmee er naar benden gegleden wordt.

Haaks op de vallijn staan we stil en parallel met de vallijn gaan we het snelst. Zoals al eerder is geschreven.

Elke variant er tussen bepaalt de snelheid.

Meer haaks langzaam meer parallel sneller, dit gecombineerd met de wrijving en de vorm van de ski’s.

Willen we langzaam gaan dan zullen we schuin moeten oversteken, dus steeds naar de zijkant van de helling moeten skiën. Zo deden we dit vroeger met rechte ski’s nu wordt dit door bochten, bogen maken, gedaan. Heet ook wel traverseren.

Op deze manier hebben we de snelheid onder controle en zal skiën erg leuk zijn en wel voor iedereen of er nu hard of zacht geskied wil worden.

Willen we harder dan zullen we naar beneden moeten stappen en willen we langzamer dan zullen we om hoog moeten stappen.

Stappen we om hoog dan beginnen we met de bovenste ski en stappen we om laag dan beginnen we met de onderste ski, dus beginnen met de voet in welke richting gegaan wil worden..

De bovenste ski is de bergski en de onderste ski is de dalski. Dat er steeds op de dalski wordt gestaan is voor 50% juist.

Lees de uitleg hier onder.

Wat is met een juiste beweging skiën?

Hoe te beginnen.

De juiste beweging skiën begint met het ontlasten van de ski waar we naartoe willen en dan staan we op de andere ski. Langzamer eerst bergski -, sneller eerst dalski ontlasten. Willen we langzamer dan staan we op de dalski, dan gaan we richting de berg met de bergski en zullen we stoppen, want we komen haaks op de vallijn te staan. Want met die ski of dat been beginnen we met een stap.

Willen we sneller dan staan we op de bergski en gaat de dalski richting dal. Zo kunnen we spelen met de snelheid en de dus de vallijn of hellingshoek.

Alleen bij het schuin oversteken is er steeds een probleem er zal van richting veranderd moeten worden want de helling houdt op. Zoals al gezegd zo deden we het vroeger. Nu zijn de ski’s parabolen (carve ski’s) en niet recht.

Richting veranderen heet bocht maken.

Om een bocht te kunnen maken hebben we controle over de ski’s nodig. Hoe beter de controle is hoe makkelijker de ski’s van richtingveranderingen gaan. Door van richting te veranderen wordt er geremd en gaan we via een bocht naar de andere kant.

Het leren beheersen van de ski’s en het goed er op staan is dus heel belangrijk.

De te volgen methode bepaalt hoe snel de ski’s beheerst worden en hoe er op de ski’s gestaan wordt .

De traditionele methode waarin de ploegtechniek geleerd wordt om de snelheid te beheersen is een hele lange leer weg.

Gaat via vele omwegen en daardoor veel risico’s om verkeerde bewegingen te leren.

Via het bewegen van het lichaam worden de ski’s bewogen en wordt er van richting veranderd.

Er wordt eerst geleerd te stoppen met de punten in de vallijn.  Is goed op een niet te steile helling maar geeft veel problemen als de helling wat steiler of ijzig is.

Door een verkeerde benadering of onvoldoende gecorrigeerd te zijn geworden, zijn er veel skiërs of skiesters in de problemen gekomen.  Hierdoor is de snelheid niet onder controle  of kan geen bocht gemaakt worden zonder veel onnodige kracht te gebruiken.

Het plezier in het skiën wordt zo ontnomen en kunnen er blessures ontstaan.

PMTS skisystems. Met de juiste beweging skien.

juiste beweging skienDe PMTS direct parallelskiën is een korte leerweg, deze gaat uit van natuurlijke basis bewegingen waarbij de ski’s elkaar nooit kunnen kruisen en altijd parallel staan.

Het bewegen van de ski’s van kant op kant staat hier centraal, door de ski’s in een hoek te plaatsen moet het lichaam ook bewegen om in balans te blijven.

Laat je draaien door de ski’s maar draai zelf de ski’s niet. Stoppen leren we vanaf het begin door een bocht te maken en zo haaks op de vallijn te staan.

Deze methode gaat uit van het boven beschreven principe en maakt gebruik van de nieuwe ontwikkelingen van de ski’s, skischoenen en stokken.

Dan is het leren van ploeg naar parallelskien overbodig, er wordt namelijk vanaf het begin met de bewegingen gewerkt welke ook bij het parallelskien gemaakt moeten worden.

Het skiën is leuk en zal het alleen maar leuker worden.

Blij dat ik glij.

Parallelskiën

De rol van de ski’s.

Nieuwsbrief