parallelskiën

 Parallelskiën?

Wat is parallelskiën nu eigenlijk?

Skiën is een soort dans maar de berg heeft de leiding. Maar er zijn vele soorten dans dus welke wordt er gedanst?

De meesten noemen parallelskiën nu ook carven, maar toch is het  gewoon skiën met de ski’s parallel naast/boven elkaar waarbij beide ski’s onder gelijke hoek op de sneeuw of ondergrond staan.

Carven is echter slechts een van de vele bewegingen die we bij het skiën met de ski’s parallel kunnen toepassen. Meer of minder slippend skiën.

parallelskien
De stand bij parallelskien

Daarom kijk eens naar de ski’s, zijn deze uit elkaar of boven elkaar?

Ze zijn boven elkaar en vervolgens niet breed uit elkaar. Kijk maar naar de benen, deze zijn bij elkaar. De ene ski raakt haast de knie, terwijl dit tijdens een brede stand ook wel ploegskistand (pizapunt) niet kan. Dan zullen we dat ook moeten leren en trainen.

Bij het parallelskiën zijn echter wel grote verschillen in de technische uitvoering/benadering.

Lees hier over verder welke keuze Portes Du Ski o.a. heeft gemaakt en waarom deze  keuze bewust gemaakt is.

Bij Portes Du Ski wordt in alle facetten van het skiën lesgegeven. Waarbij de basisbewegingen, die we overal steeds moeten maken, centraal staan.

Over de omschrijving van parallelskiën in de skiles is iedereen het eens.

Alleen zijn er grote verschillen hoe de ski’s op gelijke kanten te krijgen of te zetten.

 Er zijn grote verschillen in de uitvoering .

Dit zijn de grote kern verschillen.

A.  geven van druk. (krachtzetten/duwen op de ski of tegen de sneeuw) Tegen externe krachten (o.a. zwaarte kracht, wrijving) werken.

B. eraf halen van druk en druk krijgen. (Been buigen ontspannen) De sneeuw duwt tegen de ski. Met externe krachten werken.

Je kan het vergelijken met een weegschaal.

Je kan een schaal laten zakken door er meer gewicht op te leggen. (Duwen op of tegen de ski)

Maar je kunt hem ook laten zakken door bij de ander gewicht af te halen. (Been ontspannen en gewicht verplaatsen. Druk er afhalen ontspannen)

Door een been te heffen/ontspannen komt er vanzelf meer gewicht op het andere been. Dit doen we ook tijdens het lopen of wandelen. Dus een bekende beweging voor het lichaam.

Voor dit laatste, werken met de externe krachten, hebben wij binnen de PMTS de voorkeur. Niet wegduwen maar geduwd worden.

Dit kost veel minder kracht. Ook is het voor het lichaam een vertrouwde beweging.

 

Vroeger.

Dit is het parallelskiën zoals men het vroeger deed. Toen de ski’s van hout en skischoenen van leer waren. Soms zie je deze techniek nog. Hierbij hielden we  de ski’s en de skischoenen tegen elkaar.

Zo skiede men vroeger parallel.

Zo leren we het nu.

skitechniek

De misverstanden rond het parallelskiën. (Carven)

  • Het is niet direct vanaf het begin te leren.
  • Sportieve mensen zouden dit kunnen doen.
  • Alleen met snelheid toe te passen. Ski’s moeten aaneengesloten zijn.
  • De ski’s moeten niet breed staan.
  • Is alleen geschikt voor gevorderde of vergevorderde skiërs.

Al deze stellingen rond parallelskiën kloppen niet en zijn onjuist.

 Iedereen kan, vanaf de eerste les, leren skiën met de ski’s parallel.  Zo hebben we ook leren lopen en het balansgevoel ontwikkeld.

Maar alles valt en staat met de juiste houdingen op de ski’s en vervolgens welke weg wil of kan de skischool of de skileraar bewandelen.

Zo is het nu en zo was het vroeger. Het verschil zit het in het materiaal.

Enkels gebogen= knieën naar voren, heupen boven de enkels en handen voor het lichaam. Haaks op de ski’s staan is op een schuin vlak niet loodrecht.

Doordat we op een schuin vlak staan komen er andere krachten op de voeten te staan.

Bij het bochten maken of van richting veranderen wordt er steeds van kanten gewisseld op een schuin vlak. De voeten zijn het begin van de bewegingen.

De plaats van het zwaarte punt (com) en de heupen spelen hierbij een belangrijke rol.

PMTS = Primary Movements Teaching Systems  = skiën zonder veel kracht te gebruiken.

Direct parallelskiën op een natuurlijke manier, door gebruik te maken van dagelijkse bewegingen, daarom geen houdingen of standjes leren, maar bewegen op en met de ski’s.

De natuurkundige wetten van Newton gebruiken. Een lichaam in beweging volgt een rechtlijnige lijn. Via een externe kracht kan daarin verandering worden aangebracht.

Richting verandering.

Daarom geen hoog of laag bewegingen maken met de heupen, dat doen we ook niet bij het wandelen, schaatsen of hardlopen.

Benen bij elkaar bij het skiën.

Waarom deze aandacht voor een smalle stand? Daarmee bedoel ik benen bij elkaar, zoals de meeste skileraren, meeste skischolen jaren lang met succes  de skiërs in een brede stand hebben leren skiën? ( Het wordt gelukkig nu minder gedaan in het nieuwe Oostenrijkse skileerplan)

De oorzaak ligt onder andere in het kijken naar en interpreteren van de skihoudingen van grote skiërs, zoals World Cup racers, wanneer ze met grote snelheid bochten maken.

Het eerste wat opvalt is dat het ski-spoor breed is. Als je echter goed naar hun houdingen kijkt, kan je stellen dat ze skiën met de voeten boven elkaar, maar met de benen relatief dichtbij elkaar. Dit is niet zo tegenstrijdig als het lijkt.

Er is een verschil tussen uit elkaar en boven elkaar. Er wordt op een schuin vlak gestaan. Dan kan er alleen, als er parallel aan de vallijn,  dus recht naar beneden, met de ski’s uit elkaar breed  gegleden worden, voor de balans. Maar bij parallelskiën worden bochten gemaakt waardoor we schuin de helling afgaan en dus niet parallel aan de vallijn skiën. Dan zullen de ski’s boven elkaar staan.

Ook kan er gesteld worden dat deze benadering slechts een enkel onderdeel is van het skiën. Dus ook het parallelskiën.

Zo kan er ook geleerd worden om te stoppen. Maar dan door dwars op de helling te staan. Uitsturen van de bocht.

Direct parallelskien zonder pizapunt of sneeuwploeg.

Lees verder.

Parallelskiën.

Parallelskiën of carven  is wat we allemaal graag willen leren of trainen bij het skiën. 

Bedenk echter, dat er wel 2 hoofd principes zijn om parallel te skiën.

Deze 2 verschillen duidelijk flink van elkaar. Daarom wordt dat hier uitgelegd.

  1. De ene is draaien met spierkracht tegen de externe krachten zoals wrijving (ondergrond) en zwaarte kracht. Bij spierkracht skiën is snelheid een noodzakelijk onderdeel. Wordt bij de traditionele (vaak Oostenrijkse) methode toegepast.
  2. De “moderne” methodes maken gebruik van externe krachten en de vorm van de ski’s, waardoor snelheid en kracht van ondergeschikt belang zijn. Natuurlijk moet er wel gegleden worden.

 Het is dan ook niet voldoende als er gezegd wordt, hier leren of trainen we parallelskiën. Er zal dan ook verteld of gezegd moeten worden welke techniek/benadering van het parallelskiën er wordt toegepast. Helaas wordt dit niet vaak of zelden gedaan.

Hier de link naar het Oostenrijkse wienerskimodel.  Deze legt het heel goed uit hoe er gebruik gemaakt kan worden van de vorm van de ski en de krachten. Maar wordt niet gevolgd in Oostenrijk.

Hier de uitleg door Portes Du Ski, hoe hier, parallelskiën bereikt zou kunnen worden en welke bewegingen de basisbewegingen voor parallelskiën kunnen zijn. Deze basisbewegingen zullen dan ook bij elke training of skiles aanwezig moeten zijn. https://www.portesduski.nl/pmts

Skiën verbeteren.

Als je steeds hetzelfde doet, kun je verwachten dat je ook altijd dezelfde resultaten zult behalen. Wil je meer resultaat uit je skiën halen, dan is het tijd om dingen anders te gaan doen en je skitechniek onder de loep te nemen. 

Je kunt dit helemaal zelf alleen gaan doen…

OFpmtsskitechniek

Kom naar Portes Du Ski. Daar kunnen ze je verder helpen.

Verder blijft het zoals altijd een kwestie van hard werken en doorzettingsvermogen hebben om aan de slag te gaan om je skitechniek te verbeteren om positieve resultaten te behalen.

Dan is de sneeuwploegtechniek zoals deze nu vaak geleerd en getraind wordt totaal  overbodig.  Het geeft zelfs een totaal verkeerd bewegingsbeeld.  Deze bewegingen zullen afgeleerd moeten worden.

Want de basisbewegingen, (ski’s kanten, ski’s platleggen met de voeten en gewichtverplaatsen), voor het parallelskiën worden vaak bij de ploegtechniek niet gemaakt. Het gaat om mooie ronde bochten maken. 

De ervaring leert dat de meesten die de PMTS benadering eenmaal hebben ervaren niets anders meer willen.

De skimethode,

waar mee er 10 keer sneller en 10 keer beter het parallelskiën kan worden toegepast.

De benadering van deze parallel-skitechniek, welke ook internationaal zoals in Amerika, Canada, Australië, New Zeeland, Japan, enkele franse skischolen e.d. wordt toegepast, kost veel minder kracht en gaat uit van voor het lichaam bekende bewegingen. De stand van de ski’s is hierbij van ondergeschikt belang.

Als we een sport willen leren, dan beginnen we bij de basisbewegingen van die sport en zullen deze bewegingen tijdens elke training of les gemaakt moeten worden. 

Spreekt deze uitleg of benadering je aan en wil je parallelskiën zonder veel kracht te gebruiken, ga dan naar Portes Du Ski. Dit is de enige skischool in Nederland waar deze internationaal bekende benadering, wordt toegepast. Hier is deze kennis en jarenlange ervaring aanwezig.  Prijzen Contact 

Scroll naar boven