Kom hier voor daar.

Pottenbakkerstraat 18 2984 AX Ridderkerk

Tel: 0180490260

E-mail: contact@skibaan.nl

 

De vorm van de bocht

De vorm van de bocht.

de vorm van de bocht

De vorm van de bocht en de mystiek.

 De vorm van de bocht waar gaat het eigenlijk om?

Als ik in een stoeltjeslift zit, kijk ik vaak naar de skiërs onder me en naar de vorm van de bocht. Vergelijk de stijlen, kijk naar de sporen die hun ski’s in de helling maken, bewonder en bekritiseer. Probeer er achter te komen, of raad eenvoudig, wat de achtergrond van de skiër is en de oorzaak van enkele bochten, een lichaam in beweging, een patroon op de sneeuw. Het is een fascinerend spel.
Van boven is altijd goed waarneembaar wie is een goede skiër, wie is een super skiër of een expertskiër. Wie is een middelmatige skiër en wie maakt er een puinhoop van. Soms zijn de verschillen zo klein dat ze moeilijk onder woorden zijn te brengen. Maar het meest zichtbare verschil tussen een goede en een minder goede skiër is altijd de vorm van hun bochten. Hoe beter de skiër is hoe ronder de vorm van hun bocht is.

Waarom altijd ronde skibochten?

Waarom zijn ze zo belangrijk?

Mystiek.

In het moderne skiën, heerst een werkelijke mystiek rond de vorm van de bocht. Soms is de uitdrukking “vorm van de bocht” niets meer geworden als een cliché, een stopwoord. “Goed, mensen, vandaag gaan we aan de vorm van de bocht werken”.

Maar weer, waarom en met welk doel?

Wat is een skibocht?

Ik weet dat de meeste skiërs, mijn fascinatie, mijn bewondering voor rond gevormde bochten niet delen. Voor de meeste skiërs is bochten maken iets van geregeld de punten van de ski’s in een andere richt zetten. Om die richting op te gaan. Het zou veel meer moeten zijn en ook veel minder. In ieder geval minder werken.

Waarom wordt er een skibocht gemaakt?

Laat ik met mijn uitleg over deze mysterie beginnen door te zeggen dat er twee redenen zijn waarom skiërs bochten maken.

1. om van richting te veranderen.

Maar ook en even belangrijk of zelfs nog belangrijker:

2. We maken bochten om de skisnelheid onder controle te hebben of te houden.

Dat is nu juist waarom het maken van ronde bochten zo belangrijk is.
Verschillende bewegingen in verschillende situaties … creëer verschillende resultaten!

Dus voordat je kunt beoordelen of jouw techniek effectief is, moet je rekening houden met het terrein en de omstandigheden voor je … en vervolgens jouw doel, een specifiek skidoel of doel voor die afdaling kiezen. Het is aan jou om je gewenste snelheid, vorm van de bocht, niveau van skiprestaties enz. te bepalen. Probeer deze doelstelling meetbaar te maken, zodat je kunt nagaan of je het gehaald hebt of niet. Als het gemakkelijk, geweldig was, verklein je je doelwit door wat complexiteit toe te voegen of door een uitdagender doel te kiezen.

Controle over de skisnelheid en de richting. Door veelzijdig te kunnen sturen.

vorm van de bochtvorm van de bocht

vorm van de bocht
Het werkt als volgt.

Zwaarte kracht.

Het maakt niet uit hoe steil de helling is waar je op bent, als je deze schuin oversteekt, is het net alsof je op een makkelijke piste skiet met een makkelijke hellingshoek. Maar, elke keer als er richting het dal (richting de val-lijn in skiërs jargon) gedraaid wordt zal de hoek van de ski’s steeds verder gaan totdat die van de hellingshoek bereikt is. Natuurlijk zal de snelheid toe gaan nemen. Skiërs voelen deze zekere acceleratie altijd als ze richting het dal draaien. Beginners voelen dit als ze voor het eerst op ski’s staan. Ik weet het, iedereen voelt dit. Dus er vindt een versnelling plaats, de vraag is nu hoe kunnen we deze terug brengen. (Want, niemand wil van bocht naar bocht, sneller en sneller van de berg gaan.) Op dit punt hebben de skiërs twee mogelijkheden: Ze kunnen de ski’s draaien en weg slippen, of ze kunnen steeds rustig, langzaam, gecontroleerde bochten maken. Beide keuzes verminderen de snelheid, maar op totaal verschillende manieren.
Bocht is remmen.

Duwen met kracht.

Als je zijwaarts slipt over de sneeuw, gebruik je je benen als schokdempers om de snelheid tegen te gaan en in de sneeuw te duwen. De snelheid wordt beheerst door de spieren te gebruiken. Het werkt. De snelheid wordt zeker minder door te duwen. Maar na een dag zo te skiën met dan weer harder dan weer zachter duwen na elke bocht is er een aanslag gedaan op de benen.

Het kan ook anders zonder kracht.

As je probeert niet weg te glijden en in staat bent je ski’s een ronde bocht in de sneeuw te laten maken, zal er totaal iets anders gebeuren. Hoe verder je in de bocht komt, hoe minder steil of hoe vlakker de sneeuw onder de voeten zal worden totdat je eventueel weer haaks op de helling staat. In dit tweede geval is het de gemaakte hoek van de sneeuw onder de voeten in plaats van de wrijving van schrapen en slippen wat de snelheid doet verminderen. Als je een erg ronde bocht maakt, is het eigenlijk de vorm van de bocht wat de snelheid doet afnemen en niet de actie om de bocht te maken. Het is een gevoel dat de vorm van de bocht snelheidscontrole geeft. Dus de mystiek van de vorm van de bocht gaat meer over de functie dan de vorm.

Dit is zo belangrijk dat ik het nog eens op een andere manier uitleg.

Expert skiërs verminderen snelheid, niet door de bocht snel te maken, maar door hoe ver ze de bocht maken. Juist, experts maken erg ronde bochten. Het voorbeeld van een klok kan hierbij helpen. Stel je voor, je begint de bocht op 12 uur als je richting 3 uur draait zal de snelheid doen toenemen, Ga door met de bocht rond de klok en de snelheid zal onvermijdelijk progressief afnemen. Ga door tot 4 uur op de klok en de snelheid zal iets afnemen maar niet veel. Ga door tot 5- 5.30 uur en de snelheid zal veel meer verminderen. Als je werkelijk snelheidscontrole wilt hebben, ga dan met de bocht tot 6 uur of zelfs er voorbij, langzaam berg op. Nogmaals, wat geeft je een doeltreffende snelheidscontrole, is hoever rond de cirkel wordt de bocht gemaakt en niet hoe hard/snel je draait en slipt.

Het is de eigen keuze.

Er zijn geen regels die zeggen hoe ver rond we de bochten moeten maken. Het idee is, stoppen met de ronde bocht totdat het lekker voelt: snel, langzaam of er ergens tussen in.

Maar wat zorgt er voor dat we ronde bochten  kunnen maken? Eenvoudig.

Een ronde bocht is het resultaat als we de ski’s niet in het begin van de bocht niet draaien, als je het gewicht vroeg overbrengt naar de buiten(berg)-ski en het daar houdt.

Natuurlijk het is het extra gewicht op je stand-ski, je buiten(berg)-ski, waardoor de kanten van de ski in een bocht gaat buigen, de vorm van jouw bocht. Hoe langer je op deze ski blijft staan, hoe ronder de bochten

De tegenovergestelde manier- draaien en slippen- zorgen voor een worsteling met je ski’s. Als je bij het begin van de bocht de ski’s te hard hebt gedraaid, ben je genoodzaakt te slippen. Dat kan niet anders.

Dus niet te veel doen in de eerste plaats.

De prijs die een skiër moet betalen voor te hard te ver draaien is tweeledig: een lastige lompe afdaling en erg vermoeide benen later op de dag. Val niet in deze dubbele valkuil.

Gecontroleerd skiën. 

Ski’s laten werken.

Onthoud, in het moderne, op hoog-niveau skiën gaat het om het volgende, bochten maken is niet iets wat jij met de ski’s doet, echter het is iets wat de ski’s met de sneeuw doen.

Een klein maar erg belangrijk verschil. Wat moeten de ski’s doen, mooie ronde bochten over/door de sneeuw maken.

Deze erkenning is daar een garantie voor. Portes Du Ski is de enige in Nederland met deze erkenning.

Word een betere skier neem skiles bij Portes Du Ski.

Parallelskien

Website met veel info.

Nieuwsbrief

Scroll naar boven