Leer spelen

Leer spelen, niet skien of snowboarden.

Mensen leren skiën en snowboarden omdat mensen een spel nodig hebben, en sneeuwsport is daar slechts één versie van. Dit is zo’n belangrijk onderdeel van het leven. Dat er wetenschappers zijn die hun loopbaan hebben gewijd aan de studie van het spelen bij mensen en zelfs bij andere diersoorten.

Lessen skiën en snowboarden.

Het komt zelden voor dat iemand zich inschrijft voor lessen op een snowboard of op ski’s omdat ze denken dat ze dan de volgende professionele atleet kunnen of willen worden.

Ze komen opdagen omdat het eruit ziet als een leuk spel, een manier om in de winter buiten te spelen en een fijne periode te hebben in de bergen.

Als het je doel is om iemand te leren snowboarden of skiën, dan mis je een belangrijk punt van de ervaring. De eerste en vooral de belangrijkste taak van een sneeuwsportinstructeur is, om mensen te leren spelen. Wat betekent, dat je moet weten hoe je tijdens de les moet spelen.

Snowboarden/skiën als spel.

Hoeveel van jullie, hebben jezelf geleerd, hoe je op sneeuw moet glijden? Je ging naar de sneeuw toe en ontdekte hoe de dingen werkten en zocht hulp wanneer dat nodig was. Er word je niet verteld hoe je dit of dat moet doen, of dat je een specifieke structuur wordt opgedrongen. Deze vorm van exploratie en ontdekking is een onderdeel van het spel. Dingen voor jezelf uitvinden, op dat moment vrij zijn om voor niets anders dan jezelf te bestaan. Als je met lessen bent begonnen, is dat geweldig. Het was veiliger voor iedereen op de berg en je ging waarschijnlijk sneller vooruit. Dit is nog een spel van een andere stijl. Professioneel zijn, betekent in staat zijn om beide persoonlijkheden aan te spreken.

Die glimlach kan verdwijnen omdat het glijden niet langer een vrij spel is, maar een gestructureerde controle afgedwongen door de leraar is geworden. Ontdekken wordt geen begeleide ontdekking, maar taakgericht lesgeven terwijl het spel terzijde wordt geschoven. Mensen willen ontdekken en leren, en ze willen spelen. Dus waarom halen we het spelelement uit de les door vast gelegde regels en procedures toe te passen?

Veiligheid, plezier en leren.

Het motto is “veiligheid, plezier, leren” omdat mensen leren als ze plezier hebben en plezier hebben als ze zich veilig voelen. Dit is de reden waarom terrein-gebaseerd leren iets is geworden en waarom elke instructeur, zijn gewicht waard is, als hij altijd een manier heeft gevonden om dit te gebruiken. Je creëert veilig spel door de omstandigheden van het veld of terrein te beheersen in plaats van de beweging van de deelnemer.

Communicatie en leerstijlen.

Communicatie voorkeuren leerstijlen bestaan ​​niet. Er is geen en er is nooit een wetenschappelijke onderbouwing geweest dat er leerstijlen bestaan. Wat wel bestaat, zijn de condities van communicatie en onderwijsmethoden. En hoewel iedereen ‘communicatie-majors’ graag afschrijft als een pluizig diploma voor atleten, zijn er mensen die hun leven hebben gewijd aan het bestuderen van communicatie. Niet alleen in de taalkunde, maar ook in marketing, onderwijs en talloze andere onderwerpen. Breed spectrum communicatie is moeilijk. Communicatie is tweerichtingsverkeer en als je niet naar je klanten luistert, hen geen vragen stelt en niet naar hun lichaamstaal luistert, hoe weet je dan wat of hoe je ze moet laten leren? Maar wat als je gewoon… speelt? Wat als je mensen toestaat om te spelen en plezier te hebben, hun leven te vergeten terwijl ze les van je hebben?

Op ooghoogte komen met de kleintjes is cruciaal.

Uit de gegevens blijkt dat reproductieve lesmethoden (het leren in plaatjes) het beste werken voor de toepassing van atletiek en productieve methoden voor academische toepassingen. Reproductief onderwijs, het leren in plaatjes, is de meest efficiënte manier om resultaten te behalen, maar zorgt het ook voor geluk en een glimlach? Kunnen klanten en studenten leren wat plezier hebben tijdens het skiën en snowboarden voor hen betekent?

Wat nog belangrijker is, kunnen ze blijven groeien of zelfs succesvol zijn als de instructeur weg is? Elke wereldkampioen boksen, leerden hoe ze met hun lichaam moesten werken om het standaardspel van het spel te verstoren. Iemand in hun team realiseerde zich dat ze moesten vechten voor hun sterke punten in plaats van die van de tegenstander. Elke evolutie van het schaakspel kwam tot stand omdat iemand het spel een beetje anders begreep, waardoor ze nieuwe methoden konden ontwerpen om het spel te winnen. En toen ze niet meer te stoppen waren, bleef er een onuitwisbaar stempel achter op de bokssport, het schaakspel. Allemaal omdat iemand dacht iets anders te proberen, om het spel volgens dezelfde regels te spelen, maar met een andere aanpak.

Getroffen worden.

Het kan me niet schelen hoe vaak je iemand hebt geleerd om hun eerste bochten aan elkaar te koppelen, je kunt er maar beter elke keer dat het gebeurt enthousiast zijn. Punt. Iedereen om je heen voedt zich met die energie, en als je niet enthousiast kunt worden over iemand die zijn eerste bochten maakt, wil ik niet met je meedoen. Ik wil niet eens met je drinken, want dit is een belangrijk onderdeel van spelen. Ik heb die non-play negativiteit niet nodig in mijn leven en de mensen die je lesgeeft ook niet. Als we ons goed voelen, en dat zeggen we tegen de mensen die met ons in de sneeuw spelen, dan zullen zij dat ook voelen. Dit zal hen niet alleen helpen om van de dag te genieten, maar het motiveert hen ook om te blijven leren. Lof creëert endorfines, of het nu van vrienden, collega’s, mentoren of vreemden is. Het maakt spelen leuker.

Ja, er is een tijd om het werk te doen om één ding keer op keer te oefenen. Het maakt het vrij spelen veel leuker door de toename van vaardigheden die voortkomen uit deze herhalingen. Er zijn ook manieren om dit te doen zonder het alledaags en saai te maken. En het eerste deel van het leuk maken van dit soort oefeningen is dat de doelen waarnaar wordt gewerkt, van de student moeten komen, niet van de instructeur. Laat de leerling beslissen waar ze goed in willen zijn en bouw een les rond hun stilistische voorkeuren. Het is nog beter als je de hele berg kunt gebruiken om aan abstracte en anders gerelateerde taken te werken door meerdere vaardigheden tegelijk te leren.

Burn-out

Er zijn veel burn-out, uitgecheckte instructeurs die er zijn. Je kunt ze herkennen aan de manier waarop ze liftoperators , jongere en minder ervaren/lager gecertificeerde instructeurs behandelen en het gebrek aan glimlachen bij interactie met gasten. Burn-out is echt en uiteindelijk wordt lesgeven vervelend werk. Maar denk eens terug aan wat het ook was dat ervoor zorgde dat je instructeur werd, waardoor je zo van het werk hield dat je er je beroep van maakte. Hoe speelde je in de sneeuw op de dag dat je besloot instructeur te worden? Als dit werk niet leuk voor je is, hoe moet je dan een goed product afleveren? Ga plezier maken, ongeacht de sneeuwcondities. Reis naar een nieuwe plek en onthoud hoe het voelt om voor jezelf en voor niemand anders in de sneeuw te zijn. Ga terug naar de sport waar je van hield, de manier waarop je vroeger speelde, en verspreid dat naar de mensen om je heen. Wees inspirerend, niet een knapperige, slechtgehumeurde en meestal oude man.

Skiën en snowboarden gaat over bewegingsvrijheid, vrijheid van meningsuiting, vrijheid van spelen. En dat is wat je bij jouw gast, cursist zou moeten laten doordringen. Geen perfecte bochten, niet jouw persoonlijke stijl, maar speel op de manier waar je gast/cursist blij van wordt. En aan het eind van de dag ga je voor jezelf in de sneeuw spelen. Het is jouw taak om mensen te helpen gelukkig te zijn door te spelen, en dat kun je niet doen als je niet gelukkig en speels bent, als je niet nog steeds van het spel houdt.

Skien verbeteren.